Klaus.cz




Vyhledávání

Kalendář


Nejnovější


Nejčtenější



Hlavní strana » Články a eseje » Japonský zápisník č. 3


Japonský zápisník č. 3

Články a eseje, 15. 2. 2007

Když jsme brzy ráno odjížděli ze slavného tokijského hotelu Imperiál, ve kterém před téměř devadesáti lety bydlel – ještě ne prezident – T. G. Masaryk, těšili jsme se na krátký, zhruba hodinový let do Hirošimy a duševně jsme se připravovali na návštěvu tohoto, tak tragického místa lidské historie.

Na letišti jsme však dostali nečekanou studenou sprchu – porouchané letadlo, evidentně neschopné odletět. Naše vládní letka utrpěla další šrám, i když to tentokráte nebyl už pověstný Challenger, ale starý, většinou spolehlivý ruský Tupolev. Ukazuje se více než jasně, že je modernizace našich letadel nezbytná.

Po více než třech hodinách čekání na letišti menší část delegace odletěla normální japonskou linkou po původní trase. Zážitkem byl let přímo nad kráterem z poloviny zasněžené posvátné Fudži za ideálního slunečného počasí. To byla náplast na naše ranní roztrpčení.

Když stojí člověk v Hirošimě, v místě výbuchu atomové pumy, ztrácí řeč. Zdá se mu, že ať použije jakékoli slovo, bude slabé a nedostatečné. Ale má sem přijít, má se tu zastavit, má se pokusit představit si tu neskutečnou lidskou tragédii, která se tu udála. Je trochu paradoxní, že jedinou budovu, která zůstala v Hirošimě 6. srpna 1945 aspoň v troskách zachována, postavil v roce 1915 český architekt Letzl. Stala se věčným mementem a dostala název atomová katedrála.

Hirošima je moderním, velmi malebným, zcela nově postaveným městem v krásném mořském zálivu s desítkami ostrůvků, obklopených příkrými kopci. Jako jinde v Japonsku, jsou tu častá zemětřesení. Teprve tady pochopíte, proč je každý dům postaven samostatně, proč je mezi domy mezera, leckdy jen 20 - 30 centimetrů široká. Brání se tím dominovému efektu zemětřesení.

Kvůli zpoždění jsme museli zrušit odpolední cestu lodí k jedné z nejkrásnějších svatyní celého Japonska. Místo toho jsme do Bepu cestovali slavným japonským rychlovlakem Šinkanzen, jedním z divů moderní techniky. Před pěti dny jsem jel z Prahy do Ostravy pendolinem, ale ten japonský vlak je přeci jenom rychlejší. A japonská nádraží vypadají spíše jako moderní letištní budovy než jako naše C.K. nádraží.

Václav Klaus, Hirošima, Beppu, 15. 2. 2007

vytisknout

Jdi na začátek dokumentu